Het begin
Maak kennis met de leerlingen die de Leaphy Original ontwierpen.
Blaadjesrobot
Dit was de opdracht: ontwerp en bouw met de lasersnijder een betaalbare robot voor het onderwijs. Want: het wordt hoog tijd dat robotica voor alle leerlingen beschikbaar wordt. Docent Olivier van Beekum bestelde een stapel hout en een doos Arduino-elektronica en zo begon het avontuur van zijn NLT-klas. Al gauw sprong één ontwerp eruit: de ‘blaadjesrobot’ van Hannah en Vroukje. Compleet met naam: Leaphy. |
Hannah en Vroukje in het Sciencelab van het Corderius College.
|
‘Toen we zagen dat iedereen vierkante kastjes begon te bouwen,
besloten wij aan de designkant te beginnen,’
verklaart Vroukje de speelse vorm.
Hannah vult aan:
‘We wilden een opvallend ontwerp met ronde vormen.
Het blaadje komt ook terug in het ontwerp van de wielen.’
besloten wij aan de designkant te beginnen,’
verklaart Vroukje de speelse vorm.
Hannah vult aan:
‘We wilden een opvallend ontwerp met ronde vormen.
Het blaadje komt ook terug in het ontwerp van de wielen.’
De eerste test-Leaphy's
|
Olivier van Beekum, waarom dit project?
‘Veel onderwijsrobots zijn behoorlijk duur, terwijl robotica dé manier is om thuis te raken in vaardigheden als computational thinking en probleemoplossend denken. Daarom wilde ik robotica financieel haalbaar maken voor zoveel mogelijk leerlingen. Daarbij was het belangrijk dat het een bouwpakket zou worden: door iets zelf te bouwen, raak je er echt mee vertrouwd. Dat geldt voor de houten constructie, maar zeker ook voor het aansluiten van de elektronica. Vroukje en Hannah hebben dat fantastisch opgepakt.’ |
Hannah:
‘Je leert ervan dat je geduldig en stap voor stap moet nadenken.’
‘Je gaat ook meer nadenken over hoe de robots in de maatschappij eigenlijk gemaakt worden,’
vindt Vroukje.
‘Je leert ervan dat je geduldig en stap voor stap moet nadenken.’
‘Je gaat ook meer nadenken over hoe de robots in de maatschappij eigenlijk gemaakt worden,’
vindt Vroukje.
Van eerste ontwerp tot volwassen robot
Na de ontwerpfase volgde de tweede fase van dit project. Leerlingen Luuk, Marien, Tünde en Nienke sloten zich aan en met hun hulp werd het eerste ontwerp uitgebouwd tot een volwassen robot. Ondertussen werd samen met stichting science4kids gewerkt aan speciale software voor de Leaphy: met de blokjescode werd het programmeren veel toegankelijker, zeker voor basisschoolleerlingen. Maar ook leerlingen op de middelbare school werken er graag mee.Het begint eenvoudig, maar je kunt er heel complexe dingen mee maken. |
Vroukje helpt een leerling programmeren.
|
Codeblokjes
‘De leerling hoeft zich nu nog niet bezig te houden met de ingewikkelde syntaxis van codetaal, maar kan meteen aan de slag met de logica in het programma: Als-Dan-Anders. Zeker in het onderwijs -waar tijd schaars is- helpt dat enorm,’ stelt Roeland Smith, collega robotica-docent van Olivier. ‘Trouwens: de codeblokjes zijn zo flexibel, dat er tot in vwo 6 behoorlijk ingewikkelde robotprojecten mee ontworpen kunnen worden.’ |
Leaphy in de toekomst
Vroukje, Hannah en de andere leerlingen zijn inmiddels al aan het studeren, maar onder de vlag van Stichting Leaphy worden er jaarlijks honderden Leaphy’s door basisschoolleerlingen en middelbare scholieren in elkaar gezet en geprogrammeerd. Robotica voor iedere leerling? Leaphy heeft er zin in! |
|
Nienke, Luuk en Vroukje, Leaphyleerlingen van het eerste uur vertellen meer over het initiatief
|
Met dank aan Bennie Mols en Nieske Vergunst, de schrijvers van het boek ‘Hallo Robot’ en Sarah Lieshout van Krabmedia