Stichting Leaphy
  • Home
  • Webshop Leaphy
  • Leaphy Easybloqs
  • Tutorials
    • Leaphy electronica
    • Leaphy Flitz
    • Leaphy Starling
    • Leaphy Original
  • Lesmateriaal
    • Forum
    • Leaphy Fritzing
    • Werkboeken
    • Archief Lesmateriaal >
      • Extra levels Leaphy Original
  • Robotdierendag
  • Stichting
    • Het begin
    • Over ons
    • Help Leaphy
    • Onderzoek >
      • Leaphy Original Test A
      • Leaphy Original Test B
    • Waarom robotica?

Onderzoek

Foto
Stichting Leaphy is een groot voorstander van peer2peer-educatie. Leerlingen les laten geven aan andere leerlingen helpt leerlingen op vele manieren. Niet alleen worden vaardigheden getraind in het opdoen en repliceren van kennis maar automatisch komen ook plannen, organiseren, leiderschap en kennisoverdracht om de hoek kijken.


Link Peer2peer-educatie is een relatief onbekend fenomeen in het huidige onderwijs, zeker in combinatie met robotica. Stichting Leaphy heeft al jaren zeer goede ervaringen met deze opzet. Om beter te begrijpen waarom peer2peer-educatie samen met robotica zo goed werkt doen wij hier vanuit de stichting onderzoek naar. Dit onderzoek maakt deel uit van een initiatief om meer leerlingen in het primair onderwijs in aanraking te brengen met robotica, programmeren en techniek.

Dit onderzoek is gestart en mogelijk gemaakt door de postdoc VO-beurs verstrekt door de Universiteit van Utrecht. Het onderzoek is voortgezet in samenwerking met SLO. Voor meer informatie zie ook deze link naar de website van de HU: Link 

Onderzoekers
​Dr. Olivier van Beekum (hoofdonderzoeker)
Dr. Jos Tolboom


​Publicaties

The Effect of Robotics Education on Gender Differences in STEM Attitudes among Dutch 7th and 8th Grade Students
Nora van Wassenaer, Jos Tolboom and Olivier van Beekum
Educ. Sci. 2023, 13(2), 139

​

The relation between computational thinking and logical thinking in the context of robotics education
Kim Veenman, Jos L. J. Tolboom and Olivier van Beekum
Front. Educ., 05 October 2022, Sec. STEM Education

Exploring the effects of near-peer teaching in robotics education: the role of STEM attitudes.De Vink, I. C., Tolboom, J. L. J., and Van Beekum, O. Inform.
Educ. 2022

NVOX 2021, nummer 5: Robotica voor iedere leerling

NVOX 2019 nummer 4: De lieve bruggenbouwer. Een zelfbouwrobotje met ongekende mogelijkheden



Stichting

KvK: 70038627
RSIN: 858114501
IBAN: NL67RABO
0325 4255 07
Voor impact organisatie met ANBI Status
Foto
Foto

Contact

[email protected]
​06 39337297

Disclaimer

Partners

De Wissel, Amerpoort
Galjaard Onderwijsadvies
​Oorbeek Stansmessen
Coderdojo
De Upcycle studio
Technotrend

​
© COPYRIGHT 2015. ALL RIGHTS RESERVED.
  • Home
  • Webshop Leaphy
  • Leaphy Easybloqs
  • Tutorials
    • Leaphy electronica
    • Leaphy Flitz
    • Leaphy Starling
    • Leaphy Original
  • Lesmateriaal
    • Forum
    • Leaphy Fritzing
    • Werkboeken
    • Archief Lesmateriaal >
      • Extra levels Leaphy Original
  • Robotdierendag
  • Stichting
    • Het begin
    • Over ons
    • Help Leaphy
    • Onderzoek >
      • Leaphy Original Test A
      • Leaphy Original Test B
    • Waarom robotica?