Onderzoek
Stichting Leaphy is een groot voorstander van peer2peer-educatie. Leerlingen les laten geven aan andere leerlingen helpt leerlingen op vele manieren. Niet alleen worden vaardigheden getraind in het opdoen en repliceren van kennis maar automatisch komen ook plannen, organiseren, leiderschap en kennisoverdracht om de hoek kijken.
|
Link Peer2peer-educatie is een relatief onbekend fenomeen in het huidige onderwijs, zeker in combinatie met robotica. Stichting Leaphy heeft al jaren zeer goede ervaringen met deze opzet. Om beter te begrijpen waarom peer2peer-educatie samen met robotica zo goed werkt doen wij hier vanuit de stichting onderzoek naar. Dit onderzoek maakt deel uit van een initiatief om meer leerlingen in het primair onderwijs in aanraking te brengen met robotica, programmeren en techniek.
Dit onderzoek is gestart en mogelijk gemaakt door de postdoc VO-beurs verstrekt door de Universiteit van Utrecht. Het onderzoek is voortgezet in samenwerking met de Hogeschool Utrecht (HU) en SLO. Voor meer informatie zie ook deze link naar de website van de HU: Link
Onderzoekers
Dr. Olivier van Beekum (hoofdonderzoeker)
Dr. Jos Tolboom
Prof. dr. Elwin Savelsberg
Drs. Geertje Damstra
Drs. Isabelle de Vink
Msc. Nora van Wassenaer
Dit onderzoek is gestart en mogelijk gemaakt door de postdoc VO-beurs verstrekt door de Universiteit van Utrecht. Het onderzoek is voortgezet in samenwerking met de Hogeschool Utrecht (HU) en SLO. Voor meer informatie zie ook deze link naar de website van de HU: Link
Onderzoekers
Dr. Olivier van Beekum (hoofdonderzoeker)
Dr. Jos Tolboom
Prof. dr. Elwin Savelsberg
Drs. Geertje Damstra
Drs. Isabelle de Vink
Msc. Nora van Wassenaer
Publicaties
The relation between computational thinking and logical thinking in the context of robotics education
Kim Veenman, Jos L. J. Tolboom and Olivier van Beekum
Front. Educ., 05 October 2022, Sec. STEM Education
De Vink, I. C., Tolboom, J. L. J., and Van Beekum, O. (2022). Exploring the effects
of near-peer teaching in robotics education: the role of STEM attitudes. Inform.
Educ.
NVOX 2021, nummer 5: Robotica voor iedere leerling
NVOX 2019 nummer 4: De lieve bruggenbouwer. Een zelfbouwrobotje met ongekende mogelijkheden