Onderzoek
Stichting Leaphy is een groot voorstander van peer2peer-educatie. Leerlingen les laten geven aan andere leerlingen helpt leerlingen op vele manieren. Niet alleen worden vaardigheden getraind in het opdoen en repliceren van kennis maar automatisch komen ook plannen, organiseren, leiderschap en kennisoverdracht om de hoek kijken.
|
Link Peer2peer-educatie is een relatief onbekend fenomeen in het huidige onderwijs, zeker in combinatie met robotica. Stichting Leaphy heeft al jaren zeer goede ervaringen met deze opzet. Om beter te begrijpen waarom peer2peer-educatie samen met robotica zo goed werkt doen wij hier vanuit de stichting onderzoek naar. Dit onderzoek maakt deel uit van een initiatief om meer leerlingen in het primair onderwijs in aanraking te brengen met robotica, programmeren en techniek.
We maken hierbij gebruik van een uniek concept waarbij bovenbouwleerlingen uit havo en vwo onder begeleiding van een VO-docent lesgeven aan leerlingen op de basisschool. Deze zogenaamde peer2peer-educatie in combinatie met robotica levert veel op. Allereerst is het een goedkoop alternatief om met programmeren en robotica te werken, zowel voor basis- als voor middelbare scholen. Door de lessen ervaren leerlingen op de basisschool wat programmeren is. En de leerlingen die deze lessen geven, leren niet alleen veel over programmeren en robotica, maar ook over lesgeven, samenwerken en plannen.
Dit onderzoek is gestart en mogelijk gemaakt door de postdoc VO-beurs verstrekt door de Universiteit van Utrecht. Het onderzoek is voortgezet in samenwerking met de Hogeschool Utrecht (HU) en SLO. Voor meer informatie zie ook deze link naar de website van de HU: Link
Onderzoekers
Dr. Olivier van Beekum (hoofdonderzoeker)
Dr. Jos Tolboom
Prof. dr. Elwin Savelsberg
Drs. Geertje Damstra
Drs. Isabelle de Vink
Msc. Nora van Wassenaer
We maken hierbij gebruik van een uniek concept waarbij bovenbouwleerlingen uit havo en vwo onder begeleiding van een VO-docent lesgeven aan leerlingen op de basisschool. Deze zogenaamde peer2peer-educatie in combinatie met robotica levert veel op. Allereerst is het een goedkoop alternatief om met programmeren en robotica te werken, zowel voor basis- als voor middelbare scholen. Door de lessen ervaren leerlingen op de basisschool wat programmeren is. En de leerlingen die deze lessen geven, leren niet alleen veel over programmeren en robotica, maar ook over lesgeven, samenwerken en plannen.
Dit onderzoek is gestart en mogelijk gemaakt door de postdoc VO-beurs verstrekt door de Universiteit van Utrecht. Het onderzoek is voortgezet in samenwerking met de Hogeschool Utrecht (HU) en SLO. Voor meer informatie zie ook deze link naar de website van de HU: Link
Onderzoekers
Dr. Olivier van Beekum (hoofdonderzoeker)
Dr. Jos Tolboom
Prof. dr. Elwin Savelsberg
Drs. Geertje Damstra
Drs. Isabelle de Vink
Msc. Nora van Wassenaer
Publicaties
The relationship between computational thinking and logical thinking in the context of robotics education. Full author list: Kim Veenman, MSc; Olivier van Beekum, PhD; Jos Tolboom
Submitted
Near-peer teaching in robotics education: an exploratory study
Isabelle de Vinka, Jos L.J. Tolboomb*, Olivier van Beekum
Submitted