Stichting Leaphy
  • Home
  • Webshop Leaphy
  • Gratis lesmateriaal
    • Leaphy Easybloqs - Software
    • Bouwpagina's >
      • Leaphy Flitz
      • Leaphy Original
      • Leaphy ClickJort
      • Forum
    • Extra levels Leaphy Original
    • Werkboeken en powerpoints digitaal
  • Help Leaphy
  • Op naar duurzaam
  • Forum
  • Leaphy team event
  • Informatie
  • Stichting
    • Het begin
    • Over ons
    • Onderzoek
    • Waarom robotica?
    • MBO/vmbo project

Onderzoek

Foto
Stichting Leaphy is een groot voorstander van peer2peer-educatie. Leerlingen les laten geven aan andere leerlingen helpt leerlingen op vele manieren. Niet alleen worden vaardigheden getraind in het opdoen en repliceren van kennis maar automatisch komen ook plannen, organiseren, leiderschap en kennisoverdracht om de hoek kijken.


Link Peer2peer-educatie is een relatief onbekend fenomeen in het huidige onderwijs, zeker in combinatie met robotica. Stichting Leaphy heeft al jaren zeer goede ervaringen met deze opzet. Om beter te begrijpen waarom peer2peer-educatie samen met robotica zo goed werkt doen wij hier vanuit de stichting onderzoek naar. Dit onderzoek maakt deel uit van een initiatief om meer leerlingen in het primair onderwijs in aanraking te brengen met robotica, programmeren en techniek.

We maken hierbij gebruik van een uniek concept waarbij bovenbouwleerlingen uit havo en vwo onder begeleiding van een VO-docent lesgeven aan leerlingen op de basisschool. Deze zogenaamde peer2peer-educatie in combinatie met robotica levert veel op. Allereerst is het een goedkoop alternatief om met programmeren en robotica te werken, zowel voor basis- als voor middelbare scholen. Door de lessen ervaren leerlingen op de basisschool wat programmeren is. En de leerlingen die deze lessen geven, leren niet alleen veel over programmeren en robotica, maar ook over lesgeven, samenwerken en plannen. 


Dit onderzoek is gestart en mogelijk gemaakt door de postdoc VO-beurs verstrekt door de Universiteit van Utrecht. Het onderzoek is voortgezet in samenwerking met de Hogeschool Utrecht (HU) en SLO. Voor meer informatie zie ook deze link naar de website van de HU: Link 

Onderzoekers
​Dr. Olivier van Beekum (hoofdonderzoeker)
Dr. Jos Tolboom
Prof. dr. Elwin Savelsberg
Drs. Geertje Damstra

Drs. Isabelle de Vink
Msc. Nora van Wassenaer

​Publicaties


The relationship between computational thinking and logical thinking in the context of robotics education. Full author list: Kim Veenman, MSc; Olivier van Beekum, PhD; Jos Tolboom
Submitted

Near-peer teaching in robotics education: an exploratory study
Isabelle de Vinka, Jos L.J. Tolboomb*, Olivier van Beekum
Submitted

Stichting

KvK: 70038627
RSIN: 858114501
IBAN: NL67RABO
0325 4255 07
For impact organisatie met ANBI Status
Foto
Foto

Contact

contact@leaphy.nl
​06 39337297

Disclaimer

Partners

Coderdojo
Galjaard Onderwijsadvies
Juttersgeluk
​Oorbeek Stansmessen
De Wissel, Amerpoort

​
© COPYRIGHT 2015. ALL RIGHTS RESERVED.
  • Home
  • Webshop Leaphy
  • Gratis lesmateriaal
    • Leaphy Easybloqs - Software
    • Bouwpagina's >
      • Leaphy Flitz
      • Leaphy Original
      • Leaphy ClickJort
      • Forum
    • Extra levels Leaphy Original
    • Werkboeken en powerpoints digitaal
  • Help Leaphy
  • Op naar duurzaam
  • Forum
  • Leaphy team event
  • Informatie
  • Stichting
    • Het begin
    • Over ons
    • Onderzoek
    • Waarom robotica?
    • MBO/vmbo project